Knäckebrödsberoende

Jag har lärt mej baka världens goaste knäcke bröd! Läromästarn heter Gun o hon har besökt mej i en hel vecka. Igår for hon hem till sin kärt väntande vän Jarle. Tomt blev det här fast vi har haft en toppen vecka tillsammans med massor av träning o underbart sköna promenader. Ja i alla fall nästan hela tiden sköna promenader. Höll på att förfrysa mina stackars fingrar vid ett par tillfällen. Men men sånt händer kanske man kan säga o va lite vitsig. Dessa förfrusna händer har lyckats baka tre omgångar med "Guns knäcke" denna vecka. Samt sytt en aldeles makalöst vacker klänning om än med viss hjälp av stora syster. Inte illa alls va?

Eftersom jag är att betrakta som snäll (hoppas jag i alla fall) tänker jag dela med mej av denna från vårt grannland kommande trend. Knäckebrödsbakar trenden. Enligt Gun så bakas det hej vilt i var stuga o affärernas hyllor av diverse frön o kryddan gurkmeja gapar tomma. Ja altså av ingredienserna till detta supergoda och hälsosamma knäcke. Har man väl satt tänderna i sin första brödbit så är man fast. Jag skulle kunna äta det både morgon mddag o kväll. Magen mår topp av alla dessa fibrer o det är jag ju glad för då behöver jag ju inte sitta där ute i kylan o "klämma" några lägre stunder.

Guns supergoa knäcke

3dl grovt rågmjöl
3dl stora havregryn
1dl kruskakli
1dl solrosfrön
1dl pumpafrön
1dl -phylliumfrön, linfrön, sesamfrön
1tsk salt
2 rågade tsk gurkmeja (för att det ska va så attans nyttigt, smakar just inget)
6,5dl vatten

Rör ihop alla frön o vattnet till en smet o fördela smeten på två bakplåts pappers klädda plåtar. Bred ut så det täcker hela plåten med en slickepott.
Grädda i 160graders värme (vanlig ugn) 150grader i varmluftsugn.
Grädda ca 10min o tag ut plåten o ruta upp med en pizzakniv
Byt därefter plats på plåtarna var 10 min i en timma. I varmluftsugn räcker det att byta plats en gång efter halva tiden.
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0